Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.05.2016 12:20 - А СЕГА ПОВТОРИ ГО САМ!
Автор: zdravkoandronov Категория: Поезия   
Прочетен: 422 Коментари: 0 Гласове:
0



 А СЕГА ПОВТОРИ ГО САМ !...

                              /педагогическа поема /

     -Назначаваме те за редовен учител в село Манолич,Карнобатска околия.Губиш правоспособност, ако не започнеш веднага.Нямаш право да кандидатстваш във

ВУЗ.Така ,че яви се там ,където си разпределен .Отбий си дълга ,както се казва!

      -А после?-питам аз.

    -После- в казармата.!Военна служба!Също дълг!Също- без отлагане!

Хубавичко се наредих!Съучениците-следват в София,а моя милост ще блее баирите.Адио ,сони ди глория!Сам се насадих на пачите яйца!Тарикатите отидоха  по околийските гимназии-за по- висок успех..Написаха им хатърките.Влязоха в университета без изпити.А аз – в Учителския институт-две годинки  , а оттам-селски даскал.

 Тъй ми се пада!Отмъстиха ми засегнатите даскали!Отгризаха ми от пълния бал осем стотни и чао!Дойде ли ми акълът в главата?Трай ,коньо за зелена трева.!Карай- да е весело!!Четири лазарника като нищо ще минат.!И сказал капитан:Ещьо не вечер !

     Нямаше как!Заминах за Манолич.Щурмувах баира откъм Подвис с куфара в ръка.

Няма автобус.Настаниха ме в оборотна квартира.Оттам-в училището.Такова чудо не бях

 сънувал!Половината къща- училище , а другата половина-селска джамия ,моля ви се!

В двора-дървено скеле.Ходжата се качва на върха му и оттам пее.Това му беше минарето!

Директорът ми назначи часове по география ,по физическо , по руски ,по химия .От това

 имали нужда.Не можело точно по специалността-история.Тъй било по селата.

      Както и да е!.Адаптирах се.Няма как.Учил съм ги тия предмети в училище. Сега само ще

приложа принципите на педагогиката и готово.Фасулска работа!Да,обаче Не!Как се обяс-

нява  на деца ,дето почти не знаят български?.А пък аз-даскалът не зная турски.Хората в Ма-

нолич бяха преселници, дошли чак от Родопите и то наскоро.Неуредици-колкото щеш.

   Представяте ли си ?–По ХИМИЯ да научиш такива ученици ЩО Е АТОМ и ЩО Е МОЛЕКУЛА? Вдъхновение ,търпение и  развинтена фантазия-дал ми господ.След часа по физическо  следваше часът по химия.Занесох на урока футболната топка.Развързах  връзките над отвора за помпене.Изпуснах въздуха.Взех пет-шест от бакелитовите/ неразливаемите/мастилници и ги пъхнах вътре .Дадох нагледен пример: - Тази топка прилича на молекулата.Тези мастилници вътре ,ако завъртя топката, ще се въртят като атомите. А въздухът между тях – това ще е междумолекулярното пространство.

Не знам колко са ме разбрали учениците ми,но оттогава нататък ,когато играехме с футбола в часа по физическо ,те си подвикваха:-Подай ми малекулата ,Юсеине! А пък в час често се случваше някой да ме помоли:-Дургарю  учител , атомът ми няма мъстило.Може ли да пиша с молив?

     По ГЕОГРАФИЯ трябваше да ги запозная с понятието ХОРИЗОНТ. Реших да онагледя сухия материал . После да им кажа дефиницията  и така постепенно да я затвърдя с повторения .

Като изпитам най- напред по- будните деца и постепенно- по- слабограмотните.Изведох целия

 клас на двора.Някои даже се покачиха на скелето-минаре.Показах им аз хоризонта ,небето над него,земята под него.

        -Какво виждате там, в далечината?-ги питам.

       -Баирът!-отвръщат двама- трима.

       -Добре-казвам.-А баирът е направен от земя ,нали.?

      -  Анджак !Топрак й викаме ние на зъмята.

     - Така.А отгоре ,над земята какво има ?

    -Въздух!-Отговаря единственото българче Кънчо-моята надежда и опора/.Как да повярвам ,че е изключван от всички околни училища?/

   -Да.- Казвам.-Точно така ,защото този син въздух се казва...

- Небе !-пак Кънчо пръв реагира.

Време беше да изградя дефиницията за хоризонт.

  -Виждате ли ,там как земята /топрак/ и небето  се допират.Сякаш, че там има черта ,тоест

 линия.Нали сте ходили на баира?Има ли такава линия там?

    -Йок ! …Няма ,хич няма !

-Значи тая черта/тази линия/ е измислена?

-Брех!Хем я има ,хем я няма чартата!-Цъкат с език моите питомници.

-Точно така.-Казах  и пристъпих към дефиницията:МИСЛЕНАТА ЛИНИЯ ,КЪДЕТО ЗЕМЯТА И

 НЕБЕТО СЕ СЛИВАТ СЕ НАРИЧА ХОРИЗОНТ.Повторих и потретих дефиницията . После с моя

 помощ-Кънчо ,още две – три по-окумуш деца.Зарадвах се . Сам се похвалих:-Браво,човече!

Бива те за педагог.Хем- нагледно ,хем- последователно.И – от простото към сложното . Ит.н.

   - Време  е- си казвам – да се уверя, че и най-изоставащите са разбрали дефиницията.Огледах

 класа. Там, на последния чин се беше сгушил като мокро врабче Мехмед от село Пчелин.

   -Хайде , Мехмед!Стани и кажи дефиницията.! Стана той , гледа в една точка.Пълен гипс!

Хайде!- казвам:-АЗ ЩЕ ТИ ПОДСКАЗВАМ ДУМА ПО ДУМА. ТИ ЩЕ ПОВТАРЯШ СЛЕД МЕНЕ.Става ли? Започнахме  диалогът:

- МИСЛЕНАТА …-Мехмед  след мене повтаря:-МИСЛЕНАТА ;  , ЛИНИЯ -….ЛИНИЯ;   , КЪДЕТО  -….. , КЪДЕТО;   НЕБЕТО-..НЕБЕТО;  ,   И ЗЕМЯТА …И ЗЕМЯТА ;,  …СЕ ПРЕСИЧАТ …СЕ ПРЕСИЧАТ;, СЕ   НАРИЧА-…СЕ НАРИЧА; ,   ХОРИЗОНТ-..ХОРИЗОНТ;.   А СЕГА ПОВТОРИ ГО САМ…!А СЕГА ПОВТОРИ ГО САМ!-продължава Мехмед като папагал.Идваше ми в земята да потъна.Язък- за барута!

   Как може човек да забрави, че е бил селски даскал в турско-българско училище през

Шейсетте години.? Я да ви поставя  аз задача с повишена трудност.Напишете ми на РУСКИ ЕЗИК думата ОВЦА С ПЕТ ГРЕШНИ БУКВИ!.Предавате се ,нали?Няма да ви мъча. Ето как го написаха моите ученици на контролната работа :УФТСА/това е манолички  български/ , а на руски превод : ЪФТСЪ.Ако щете ми вярвайте!Видях такъв куриоз.Честна дума!

  Петдесет и пет години оттогава.Все нямам време да отида до Манолич. Казаха ми , че имали

 четиретажна гимназия ,нови хубави къщи ,шивашка кооперация  и т.н.Къде ли е сега Кънчо?

    Защо пък да не е и  директор на новата гимназия ?

.

 

·         

 

 

 

     

 

   -Щ е преподаваш по география,по физическо, по химия и ..т.н.

-Ама аз, такова, имам специалност история ,руски език..

-Засега карай така .Имаме преподаватели по специалните ти предмети.




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zdravkoandronov
Категория: Поезия
Прочетен: 153767
Постинги: 256
Коментари: 31
Гласове: 98
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930