Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.09.2017 15:34 - Спорът за ракията
Автор: zdravkoandronov Категория: Забавление   
Прочетен: 269 Коментари: 0 Гласове:
0



                      Спорът за ракията

 

    От четиридесет  години го водим този спор-коя е най- добрата ракия? Инат си е моя приятел Ганчо Джунгура, ама и аз не му се давам. Още повече,че той все своето си знай:
           - От карловската по- добра няма!
           То
хвалбите му край нямат. В какви чисти казани я варяли, че я преварявали, че под петдесет градуса за карловци - това било парцуца, че нея я пол-звали бабите да си мажат шиповете.

       Абе, Ганди, приятелю, то туй вашето "чудо" ако го пиеш чисто, най-напред ти изпръхват устните от него, а пък после-като нажежено желязо ти изгаря де-що карантия има вътре в човека. Ако нямаш някоя по-дебела сланина да я смажеш, не ти мърда Бързата помощ! Че може после и със сонда да те захранват в Интензивното.

      Мнооого  още ракии има, братче!Опитал съм аз не една, не две. Чувай какво ти разправям! Я си признай, например, не предпочитахме ли сливовавата повече някога? Особено  троянската. И-цвят, и-аромат! На един дядо бях помогнал. Синът му донесе армаган-една дамаджана петнайсет годишна троянска-собствено производство-дамазлък! Който пи от нея, и досега се облизва, ама няма .И дядото го няма!

     Ами евксиноградската? На един банкет една височайша особа ни почерпи. На масата имаше де-що си чувал напитки:Курвуазие, Гордон джин, Метакса, даже Саке, Ирландско уиски.Какво ли не?Забравил съм вече! От пиле–мляко, както се казва. И като наляха в ония чаши от планински кристал този еликсир, всички останали напитки артисаха. Истина ти казвам. На,честен кръст!Омагьоса ни евксиноградската!

      Още нещо да ти призная. Ние, българите, си мислим, че само ние правим ракия. Например тази италианската граца смятахме, че е някаква парцуца. И за брендито, че и за перното-същото българско високомерие. Какво се оказа? Като им видях лозята по поречието на реката Арно, направо бях слисан. Хиляди декари-лозя-вдигнати на високо, в геометрично прави редици подредени. Нито тревичка между редовете. Капково земеделие –ми обясняват хората. В един планински ресторант виждам една витрина-пет – шест рафта-граца. Като почнеш  от прозрачната като сълза, преминеш през жълти, че светло-оранжеви, че розови цветове. Най – различни чешити. Пробвай, която си  поискаш. А тогава в България-какво беше? Само Винпром и друго-нищо! Спомням си едни френски моряци пълнеха на техните кораби помориийско грозде и после в Бордо му поставяли етикет, че е от техните лозя.Виж сега, през демокрацията, не само стигнахме, но и надминахме италианци и прочее. Че и награди имаме доста. Та думата ми беше-пиячка мноого по този свят.Изпиване няма.От хубави по- хубави ракии.

   За най-голямо съжаление, капацитетът ни, Ганчо, прогресивно намалява. Обратно пропорционално. Сега знаеш ли за какво, пък, ме е яд? За тая нова мания-пиенето на бира. Синът ми има цяла колекция от бирени чаши, моля ти се! Как може, бе Алан- Кольо? Да живееш в родината на гроздето и да се наливаш с някаква си пяна, дето й казвали бира? 
   Пешо, кажи какво имаш в бюфета? Аха, чакай, тя-листата с менюто пред мен била. Тези две страници – все българска ракия ли са? Охо! Бургаска мускатова, поморийска, сливенска перла, че троянска ли не щеш, че меко злато от Пещера ли, че карнобатска, че силистренска кайсиева ,че Вила-Ямбол. Ох, какво съм ги зачел. Край нямат днеска. И ментетата на Цар Киро вече ги няма. Значи каквото  и да си поръчаме, все ще е с гаранция. Я тогава по твой избор, Пешо! Дай по една кръчмарска, че ожаднях докато  разправям на моя стар приятел.

     -На здравичката, стари момко. Нали, все пак, държим още-за по една ракия поне, ама тука, във ”Върбата”!




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zdravkoandronov
Категория: Поезия
Прочетен: 152026
Постинги: 256
Коментари: 31
Гласове: 98
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031