Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.05.2016 12:41 - ПАРТИЙНИЯТ БИЛЕТ
Автор: zdravkoandronov Категория: Поезия   
Прочетен: 349 Коментари: 0 Гласове:
0



                                                          ПАРТИЙНИЯТ  БИЛЕТ

В поликлиниката  бяхме свикнали   с Мечо.Той ни пълнеше джобовете с топъл, току- що

опечен слънчоглед.Не ни търсеше пари. Някакъв негов жест на уважение –така го

възприемахме. Не- като подкуп.Никога не търсеше някаква облага.Благодаряхме му ,

 разбира се,  и той тръгваше нанякъде с две големи пазарски чанти.

      Един ден закъснявах за работа и едва смогнах да се кача в ремаркето на автобуса

за кв. Победа.Издебнах го на завоя ,когато бе намалил ход и там скочих задъхан.

Но шофьорът ме беше забелязал.Дойде разгневен в ремаркето и разпореди-незабавно

 да сляза.Не помогнаха моите увещания ,че ще ме чакат пациенти пред вратата  и

прочее.Прав беше човекът. Въздъхнах засрамен.Тръгнах към изхода.Изненадващо

пред мен се появи нисък набит човек. Застана пред шофьора , разтвори си сакото и му показа някаква легитимация.Шофьорът  я погледна  и ми разреши да пътувам .Погледнах в лицето

моя спасител и се изненадах. Мечо! Не беше удобно да се обясняваме .Ремаркето беше пълно.

     На другия ден сутринта Мечо пак се появи в поликлиниката.Сега можех да го разпитам насаме. Каква беше тази тайнствена всесилна легитимация ?Той пак разтвори сакото си

 и ми показа партийния си билет. Аз съвсем се обърках.Как така , партиен член , а да  - про-

дава слънчоглед?Още повече , че търговията със семки по улиците беше забранена.

  - Как ,ама ти не знаеш ли моята история?Виж тука!-Вади от джоба си документ  от ТЕЛК-

„Пожизнена пенсия- I –ва група.”.-Още веднага след девети септеври ми я дадоха. С белия

дроб съм много зян. Като ме хване задухът-умирачката е нищо.От диспансера на ТУБ-а

ме подържат с машинка за дишане , хапове- най –редовно.А пък , в нашата квартална поликлиникаси изследвам кръвта сегиз- тогиз .Удобно и бързо става.

     -А партийния билет?Да не е менте , я казвай!

  -Шшшт!Да не те е чул някой!Пепел ти на езика.!Няма хеле тука! Я гледай! Подписсът на

Окръжния секретар ,датата, годината?44-та ли пише?

   Чеша се по врата! Не е за вярване! Семкаджия- ативен борец!Как така-заради  болест?Няма такъв филм!... Изведнъж нещо ми просветна:

       -Мечо , ти да не си бил партизанин?В шумата да си се поболял?

     -Сега позна. Тъй беше!От казармата избягах в отряда.

 -Комунистически убеждания ,значи!Изненадан съм !

-А ,бе докторе , по това време не съм ги чаткал тия работи , ама –на-

 така се случи с мен .Бяха ме оставили дневален в поделението. Всички

 заминаха на поход…. И  по едно време , издебнали ме , оградили ме ония- ми ти

 брадати мъже!.Замръзнах на място.!Ни- ума , ни дума!Обраха де що им попадна.-

кашкавал , консерви , хляб..Каквото намерили в кухнята.     И… вече  ще си тръгват,

 когато най- главния казва на един от групата. :

   -Хм!Ами този войник?…Няма как, трябва да го разстреляме. Ще ни издаде иначе!

             Леле, че като го удари на рев бате ти Мечо:

 -Аман – заман !Сакън!.Дете имам ,жена , стари хора ме чакат !     След пет-

шест дни е уволнението. Вържете ме ,за да се разбере , че съм се бранил и аз!

    Командирът мисли ,мисли , па вика на единия до него:

-Защо пък ,не?Я го завържи с твоя колан , ама хубавичко !Гък  да не може да каже!

          Оня, обаче , се опъва. :

 -Да ми паднат гащите заради тоз? Не си давам колана.!

        Аз им дадох тогава тоз акъл:

-Абе , що не ме вземете с вас? Тука лошо ми се пише ,ако остана!

…Изглежда и други- като мене- е имало в отряда. Подкараха ме пред

 тях и-в партизанския лагер.  След няколко дена-голямо оживление.!

Целуват се , прегръщат се.!- Победихме !!- кай!

 Дадоха ми тогава и на  мене една пушка. Забодох й едно цвете в дулото и минахме през  града с песента:

„Шумете дебри и балкани!”

        После ме туриха да пазя новите затворници.Ама , понеже в шумата никакви хапове нямах,   Охтиката ми още там се засили!А пък   на поста  пред затвора направо ме скъса!Кръвохрак , кашлица – до посиняване. !Че ме заизпращаха оттогава  всяка година по  разни диспансери за гръдоболни.  Накрая ме пенсионираха по болест. – с разрешение за дребна търговийка.Ей тъй я карам досега.В града не ми дават да продавам , ама аз карам по- на  едро. Имаме си сборен пункт извън града .Там го разпределям на мераклии- да го продават на дребно. Берекет версин! Не се оплаквам!

 

 

 




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zdravkoandronov
Категория: Поезия
Прочетен: 153360
Постинги: 256
Коментари: 31
Гласове: 98
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930